Releváns tartalom + külső hivatkozások
Mindenki látott már Google találati listát. Ez internetes kereséseink eredményoldalán jelenik meg, miután egy vagy több kulcsszót, kifejezést begépeltünk a keresőprogramba és nyomtunk egy Entert. (A lista gyakran fizetett linkekkel kezdődik, erre a Hirdetés szó megjelenése figyelmeztet). Jó esetben a természetes (nem fizetett) találati rangsor első pozícióiban az érdeklődésünkre leghitelesebb választ adó honlapok linkjei szerepelnek, azaz ezek tartalmazzák azokat az információkat, amikre leginkább szükségünk volt.
Hogy ez a lehívás és rangsorolás pontosan miként történik, azaz a Google a sok millió kínálkozó oldalból (képünkön 2 millió fölött) hogyan választja ki épp azokat, amikre ténylegesen szükségünk van, azon kevesen gondolkoznak el, a legtöbb internet-felhasználó megelégszik azzal a tudással és tapasztalattal, hogy a Google nagyon okos, megbízhatóan keres és talál, évtizedek munkájával kifejlesztett intelligens algoritmusai képesek arra, hogy szinte minden érdeklődésünkre válaszul releváns tartalmakat, adekvát információkat bocsássanak rendelkezésünkre a web végtelennek látszó kusza világából. És valóban!
A rendszer keresőalgoritmusai ma már képesek a honlaptartalom árnyalt értelmezésére, mint ahogy kérdéseinket is elég jól megértik,
a nagy attrakció a kérdésünk és a webtartalom egymásnak való minél jobb megfeleltetése
– ez több tízezer kritérium alapján történik, így szinte mindig a neten fellelhető legjobb információkhoz juthatunk hozzá az első néhány találat megnyitásával.
Gondolhatnánk, hogy a mesterséges intelligencia szintjén működő keresőprogram csupán az oldalak tartalma szerint dönti el a sorrendet, csupán tartalmi jegyeik alapján szerepelteti a listán a találatokat előrébb vagy hátrébb –
– ez azonban közel sincs így!
Nagyon fontos elvárás, hogy ez a tartalom formailag is eleget tegyen a keresőszempontoknak, azaz a programnak módja legyen feltérképezni és felismerni a weboldal megfelelőségét. Ehhez az oldalt keresőbaráttá kell tenni, ennek számos módja-trükkje van – ezzel a honlap-optimalizálás szakemberei foglalkoznak, akik egy-egy weboldalt több tucatnyi kritérium alapján feleltetnek meg bizonyos előre kiválasztott kulcsszavaknak (pl. név- és címválasztás, strong és italic kiemelések, linkszövegek, képszövegek, optimális kulcsszósűrűség stb.).
De mindez nem elég, a kiváló tartalom és a tökéletes forma még együtt sem elegendő a TOP pozíciók megszerzéséhez!
Ugyanis a rangsorolást külső tényezők is erősen befolyásolják. Leginkább a bejövő linkek
A találati rangsor kialakításához a Google megvizsgálja és figyelembe veszi azt is, hogy az adott honlapra más weboldalak milyen gyakorisággal, milyen számban és milyen módon hivatkoznak.
Ha sok az olyan hivatkozás, amely az érintett oldal lényegi tartalmi elemeire utal, akkor valószínű, hogy ezek a tartalmi elemek értékesek, keresettek, jó információkat tartalmaznak. Ha nem így lenne, idegen oldalakról ugyan miért is hivatkoznának rá nagy számban?
A külső hivatkozások persze nemcsak természetes módon szaporodhatnak, hanem mesterséges eszközökkel is létre lehet hozni őket. Ez utóbbi folyamat a linképítés: keresőmarketing szakemberek foglalkoznak ezzel annak érdekében, hogy az általuk támogatott weboldalak bizonyos keresőszavakkal jól szerepeljenek a Google rangsorában. Ez a vállalkozásoknak például üzleti sikert hozhat. Ha egy cég például infrasugárzókat forgalmaz, elemi érdeke, hogy a konkurenseket megelőzve az infrafűtés kulcsszóra a céges honlapjukat vagy webáruházukat találja meg elsőre a potenciális vásárló.
Egy honlap tehát az esetben szerepelhet jól a nem fizetett, pénzért nem hirdetett, azaz természetes (organikus) találatok listáján,
- ha a tartalma a lehető legjobb, leghitelesebb, információkban gazdag;
- ha ez a tartalom keresőbarát (a Google által jól értelmezhető) formában jelenik meg;
- ha elegendően sok értékes külső weblapról hivatkoznak rá.
Linképítés marketingszöveggel
A linképítéssel foglalkozó szakemberek körében elfogadott nézet, hogy a hiperhivatkozásokat (kattintható linkeket) a jó találati eredmények elérése érdekében nem lehet csak úgy, csupaszon kitétetni tetszőleges weboldalakra. Az intelligens Google ezt manipulációnak tekinti. A link számára releváns szövegkörnyezetet kell felépíteni. Ez lehet például a hivatkozandó oldal témájában írt tudományos értekezés, irodalmi értékű esszé vagy a részletek ismertetésére szánt szakcikk.
Linkelhelyezés PR-cikkben
De egy szakcikk vagy effélék elkészítésénél kevesebb munkával is megúszhatjuk a dolgot, ha úgynevezett marketingszöveget készítünk. Ennek legismertebb műfaja az úgynevezett PR-cikk (tudj meg róla többet: Mi a PR-cikk jelentése?), ezek írására és megjelentetésére egész iparág alakult ki. Se szeri, se száma a píáros szövegíróknak és azoknak a weboldalaknak, cikkgyűjtő portáloknak, blogoknak, amelyek kizárólag azért jöttek létre, hogy Public relations (innen a PR) anyagok megjelenjenek rajtuk, míg legtöbbször maguk a cikkek is csak azért íródnak, hogy becsomagolják azt a linket, amely a Google listán előrehozni weboldalt támogatja.
A cikkek és gyűjtőhelyei lehetnek csapnivaló színvonalúak, de lehetnek nívósak, gondozottak is. A Gépnarancs webmagazik a legjobb PR-cikk oldalak közé kíván tartozni.
A címben feltett kérdésre: hogy miként rangsorol az intelligens Google kereső, az a jó válasz, hogy a minőségi tartalom és az erős weblapokról érkező bejövő linkek alapján. A komplex eszközöket igénylő honlap optimalizálás úgynevezett SEO szakértő dolga, míg a PR-cikk elhelyezéssel végzett linképítéssel főleg keresőmarketing ügynökségek és szakemberek foglalkoznak.
Visszajelzés:Bipoláris zavar vagy mániás depresszió? - Gépnarancs webmagazin
Visszajelzés:Internet és kultúra. Társadalmi hatás - Könyv, irodalom, web