Ha a Google képkeresője segítségével rákeresünk a weben a magyar közönség számára kevéssé ismert Anna Halldin Maule nevére, ömlenek a találatok. Bár azonnal feltűnhet itt-ott némi furcsaság, a képek elsőre leginkább színes magazinokba vagy óriásplakátokra való divatfotóknak, reklámfotóknak, elegáns, de kommersz fényképeknek tűnhetnek. Első ránézésre például nem lehet kétségünk, hogy Az ő titkos fegyvere c., itt jobbra látható kép modellje valamijen ékszert, netán színtelen rúzsféleséget, esetleg sötét körömlakkot reklámoz, és fotó címe nyilván a női szépség titkára, annak hódító fegyverként használható voltára utal. Ha azonban tovább nézzük a képtalálatok hosszú sorát, feltűnhet, hogy a modellek megjelenése nem mindig természetes, gyakran erősen manipuláltak, arcukat vastag festékréteg borítja, szalagokkal vannak átkötve, fejük hején lepkék hemzsegnek. Hát jó, lehetnek ezek trükkfotók is.
Az alaposabb megfigyelés azonban felkeltheti a gyanúnkat, ha pedig hozzá is olvasunk egy keveset, akkor nyomban be is bizonyosodik, hogy ezek
nem fotók, hanem hiperrealista festmények,
még ám nagy méretű, vászonra készült olajfestmények, amejek nem annyira bemutatják, még kevésbé népszerűsítik, hanem sokkal inkább
leleplezik a divat világát.
A svéd művész hihetetlen figyelmet fordít a részletekre, elképesztően részletes, alapjában fotorealista nő-portrékat készít, de ezekkel a valóság elé gyakran, ha nem is torz, de leleplező, az álságossággal szembesítő tükröt állít. A gyönyör és az önfeledt öröm mögött ott lappang a talmi ragyogás, a hiábavalóságok iránti üres rajongás, a betegessé váló mentális függőség – és mindezzel együtt a divatdiktátumnak, az öltözködési trendeknek, a piacvezető márkák uralmának való alávetettség, női kiszolgáltatottság. Jó példa erre a Megszálottan című alkotás:
Értelmezői szerint képei a divat kedvezőtlen társadalmi hatásáról szólnak. A festmények azokat a gyönyörű modern nőket ábrázolják, akik a divatipar káros hatása alá kerültek, rabjává váltak a valós érték nélküli látszatnak – és akiket a divatból extraprofitot kaszálók kíméletlenül kihasználnak.
Műveinek összességével Anna Halldin Maule
éles feminista társadalomkritikát gyakorol.
Ez a jelentés sokszor csak áttételes módon jön le, máskor azonban egyértelművé teszi véleményét, például a CHANEL feliratú szalaggal megkötözött modell esetében.
Életrajza dióhéjban:
Anna Halldin Maule hiperrealista festőművész 1972-ben született a svédországi Gothenburgban.
Mielőtt szakképesítést szerzett volna (Domen Art Institution, Gothenburg, 1991; Oland Art Academy, 1995), nagyapjától, a meglehetősen unalmas tájképeket festő Bror Halldintól tanult. Jelenleg Hawaiion él, számos egyéni kiállítása volt világszerte.
Anna Halldin Maule festői technikája
A festőnő erről így vall (az említett Tom: Tom Malue fotóművész, a férje):
Először Tom és én a gondosan kidolgozott terv alapján fotózásra készítünk fel egy modellt. Ezután több tucatnyi fénykép készül. Ezután kiválasztom a kedvenc fotómat az ülésből, és referenciaként használom a festményeim elkészítéséhez. A fénykép szigorúan csak referencia. Nem a fényképet reprodukálom, hanem a modellt festem meg a benyomásaim, gondolataim és a fotó alkotta referenciatérben.
Művészi és feminista hitvallása szerint
A mai nőket fojamatosan erőszakos média-gigabájtok támadják, amejek azt diktálják nekik, hogyan kell kinézniük, érezniük, gondolkodnunk és mit kell mindenképpen megvásárolniuk, lehetőleg azonnal. Festményein – vallja – felrántja azokat a lepleket, amejeket a reklámfelület szintjére degradált nők viselnek ahejett, hogy felfedeznék valódi énjüket. A művész elkötelezettsége ebben példaadó. Félő, hogy hatása a reklám és a divat világára azonban elég csekéj.
Több kép: keresés a weben a Google segítségével. Kulcsszavak: Anna Halldin Maule paintings, feminizmus és hiperrealizmus a művészetben, fotórealizmus, festészet, művészet, feminista kritika, olaj képek, divatfotó, reklámfotó, divat, festmények, képzőművészet